laura-barten.reismee.nl

East Coast

Op donderdag 25 februari vertrok ik om 19:00 richting mijn eerste stop. "Normaal" gesproken is dit Byron Bay, maar ik ga daar heen in juni met mijn gastgezin dus besloot ik dat nu over te slaan. Mijn eerste stop was dus Surfers Paradise. Na een busreis van 16 uur kwam ik aan op mijn bestemming. Eenmaal aangekomen in het hostel heb ik mijn spullen een plekje gegeven. Samen met een meisje dat ik ontmoet had in de bus ging ik naar het strand. Dit was 10 minuten lopen vanaf het hostel. Komen we bij het strand aan... strand gesloten! Er is een storm in Fiji geweest en die komt nu over naar Australië. De golven zijn onwijs hoog en de stroming is niet normaal sterk. Te gevaarlijk om te zwemmen en als je op het strand gaat liggen is het meer een zandstraal die over je heen komt. We hebben een beetje rondgelopen, maar verder is er niet heel veel te beleven overdag. Het nachtleven, daar draait Surfers Paradise om. Dan maar terug naar het hostel en mijn kamer genoten wat leren kennen. Na de bbw met z'n alle spelletjes spelen onder het genot van een drankje. En dan hup het nachtleven in. Ja het klopt, het nachtleven in Surfers Paradise is gaaf! Het is leuk, gezellig en tja wat zal ik erover zeggen? Het bleef nog lang onrustig in Surfers Paradise:) De volgende dag was het strand nog steeds gesloten, de surfers heb ik dus gemist daar. Gevolg: Vanaf 1 uur drankjes drinken, zwemmen, spelletjes spelen. Kortom: Wachten tot het weer avond is en er een nieuwe stap avond aan komt. Dit keer was het een grote kroegentocht met 6 andere hostels. Hier had ik nog wel even willen blijven om het strand en vooral de surfers te zien.
De volgende morgen vertrok mijn bus alweer vroeg naar mijn volgende bestemming: Noosa

Met een tussenstop op Brisbane van 2 uur duurde het heel lang voordat we in Noosa waren. Gelukkig ontmoette ik een onwijs leuk Deens meisje in de bus, Ea, die had helemaal dezelfde route als ik en daar ben ik tot en met Cairns mee samen geweest. Samen met Ea en Thorben(een Duitse jongen die elke busrit hetzelfde had als ik) zijn we maar even gaan lunchen en gewacht tot we weer verder konden. Eenmaal uit de bus was het zoeken naar iemand die de weg wist. Nick wist waar het was en samen met hem zijn we allemaal naar het hostel gelopen.
Snel spullen op de kamer brengen en dan Noosa verkennen. Na een wandeling van 2 uur hebben we wat drankjes gehaald en zijn we met zijn 4e gaan eten. S'avonds met nog wat andere wat gedronken en toen was de dag alweer voorbij. De volgende dag zijn we naar het strand geweest. Na 2 seconden in het water kreeg ik over jeuk en kleine prikjes. Het waren geen kwallen maar kleine zeeluizen. Je kunt ze niet zien, maar wel goed voelen. Na een dagje vooral op het strand liggen was het weer tijd voor een leuk avondje. Met een groepje zijn we savonds naar het strand gelopen en hebben daar wat gedronken en gezellig gekletst.

Dinsdag 1 maart was het alweer tijd voor mijn volgende stop: Noosa Everglades. Weer gedag zeggen tegen de mensen die je niet meer gaat zien en dan hup de bus in. Het was verschrikkelijk hard aan het regenen en met de gedachten dat we in een tentje gingen slapen gingen we op pad. Diep de bossen in, over zandpaden, lekker heen en weer schudden, geen bereik en met een hele hoop regen kwamen we aan op het kamp. Spullen in de tent gooien en toen zijn we een kanotocht gaan doen. 6 km heen, dan een wandeling van 15 km en dan weer 6 km terug kanoën. Ik was mijn sneakers vergeten dus dat werd lopen op blote voeten of slippers. De omgeving waar we door heen gingen was prachtig! Eenmaal aangekomen op de bestemming begon de wandeling. Zo warm als het in Australië kan zijn, zo hard kan het ook ineens regenen. Binnen 2 minuten waren we van top tot teen drijf nat. De regen is niet meer opgehouden dus toen we eenmaal boven op de berg aankwamen was het uitzicht 1 zwarte lucht met wolken overal. Wel een hele gave zandvlakte, heel groot ook. Met mooi weer had dit uitzich vast prachtig geweest. Nu was het vooral heel koud en pijnlijk om de regen zo hard op je te hebben. Na 5 minuten zijn we weer begonnen met de tocht naar beneden. Eenmaal terug bij de kano's begon de zon weer te schijnen en dus kwamen we weer droog aan op het kamp.
Mijn plan was om de volgende ochtend de andere kan nog op te roeien, maar ik heb gefaald. Ik hoorde het regenen en bleef mooi in mijn tentje liggen:)

De volgende dag betekende ook: Vertrek naar een nieuwe bestemming. Afscheid genomen van Nick en door naar het volgende. Samen met Shane ging ik naar Rainbowbeach. Daar kwam ik ook Ea weer in het hostel tegen dus na een stevig ontbijt zijn we door Rainbowbeach gaan wandelen. Een hele wandeling op naar een nieuw uitzicht. Een prachtige zandvlakte met uitzicht over de zee en Rainbowbeach. S'avonds kregen we een brieving over Fraser Island. Daar ging ik de volgende morgen heen en dat was echt geweldig! Met 8 fantastische mensen in een auto richting Fraser Island. Daar sliepen we 2 nachten in een tent, op de grond. Echt heel avontuurlijk, maar vooral heel slecht voor je rug. Met een top gids zijn we overal op Fraser Island geweest. Een champagne pool, bergen, verschillende lake plaatsen en als hoogtepunt: Lake McKenzie! Een wit stuk strand en helderblauw water! Tegen het eind van de middag gingen we terug naar het kamp waar je dan met je groep ging koken. Onze auto zat vol met leuke mensen en verschillende landen. Zo hadden we er 2 uit Zweden, 2 uit Zwitersland, 1 uit Italië, 1 uit Engeland en ik dan uit Nederland. Een ware partycar hadden we, de DJ voorin en feesten maar. De tweede dag hebben we 1,5 uur gepraat over wat we eten voor ontbijt, lunch en avondeten. Ook scholen zijn zo verschillend per land, wel een unifor of niet, basisschool en middelbareschool in 1, geen niveaus zoals wij dat hebben en zo zijn er nog veel meer verschillen. S'avonds was het 1 groot feest met alle 8 de karren. Het ging door tot in de late uurtjes om vervolgens weer vroeg op te staan voor de volgende dag. Fraser is wel 1 van de gaafste dingen in mijn reis.

Op zondag 6 maart vertrok ik naar Airlie beach met weer een overnight bus. Weer een rit van zo'n 14 uur. Het hostel wat ik hier had was een soort 50+ hostel. Iedereen in mijn kamer was ouder dan mijn eigen ouders. Misschien wel eens goed om 1 nachtje slaap in te halen. Gelukkig zat het hostel met al mijn vrienden, want ja je bent hier vrienden als je 1 dag samen optrekt, niet heel ver bij mij vandaan. We zijn naar de lagoon gegaan en hebben daar wat gezeten. S'avonds hebben we wat drankjes gedronken in de stad en toen redelijk optijd gaan slapen. Op 8 maart ging ik naar de Whitsundays. 3 dagen op een partyboot langs verschillende plekken. Shane en Murat, mijn maatjes van Fraser Island, zaten ook op de boot dus dat was heel gezellig. De eerste dag was vooral heel veel chillen en iedereen een beetje leren kennen. Duiken van de boot af, van de glijbaan enin het bubbelbad op het dek. Af en toe een bui over ons heen, maar dat kon de pret niet drukken. Iedereen had het luk en onder het genot van een drankje hebben we de eerste avond doorgebracht. De volgende morgen werden we weer vroeg gewekt voor het ontbijt. Wat zo fijn is aan de all inclusive tours... Normaal eten en even geen standaart backpackers eten. Na het ontbijt gingen we door naar het volgende eilandje, waar we hebben gesnorkelt. Toen ik hettegen gaf dat ik er klaar mee was en zat te wachten om terug te gaan, zei iemand van de crew: Kijk een schildpad onder je! Ga terug het water in. Voordat ik antwoord kon geven lag ik alweer in het water met een grote schildpad op 20 centrimeter afstand. Wat baalde ik op dat moment dat ik geen gopro had, maar wat is het gaaf om zulke beesten gewoon in het wild te zien. We zijnnog naareen prachtig strand gegaan. Ook weer heel mooi blauw, helder water.Het uitzicht is prachtig met mooie bergen, de zee, het strand engelukkig de blauwe lucht!
S'avonds was het de bedoeling dat je je kleren ruilde met een jongen en de jongens met de meiden. Dat gaf vooral bij de mannen een leuk gezicht in de korte rokjes, jumpsuits en hele korte topjes. Met z'n alle speelde we een spel en het feest was begonnen. Hoe later het werd, hoe meer vissen er rond onze boot zwommen. Hele grote vissen die lijken op haaien en de kleine visjes zo voor onze neus opaten. De volgende en laatste dag was het onwijs mooi weer. We gingen nognaar een ander eiland om te snorkelen,van de boot af te springen en te glijden.Tegen 1 uur waren we weer terug in Airlie beach waar wes'avonds een te gekke afterparty hebben gehad met zijn alle. Het is te gekhoe een groep van 54verschillende mensen, uitverschillende landen en met verschillende culturen zo goed met elkaar om gaat.Het waren geweldige dagen en ook nu was het weer afscheid nemenvan een hele hoop leuke mensen. Dat is toch wel het minst leukevanhet reizen. Jeontmoet elke keerhele leuke mensen, maar na2 of 3 dagen moet je weer afscheid nemen.
Gelukkig zijn er ook een hoop mensen die dezelfde route doen en die je dan ergens weer tegengaat komen.

Danzit ik alweer op 11 maart als ik vertrek uit Airlie beach.Detijd vliegt voorbij als je het naar je zin hebt. Mijn volgende stop isMagnetic Island. Eerst met de bus naar Townsville en toen met de ferry naarMagnetic. Onze bus was voor de verandering te laat. 1,5 uur later dan gepland vertrokken we dan eindelijk, zonder airco, lekker zwetendmet een volle bus naarTownsville.
Het was tegenhet eind van de dag en samen met Devon, die heb ik al ontmoet op Fraser, ben ik boodschappen gaan doen. Aangezien het een eiland is, is alles nog duurder dan normaal. We besloten om gelijk maar boodschappenvoor 3 dagen te halen.We kwamen alsnel tot de conclusie dat wij rijst anders koken dan in New York. En de groenten enrijst door elkaar heen mixen dat vond ze al helemaalgek.Volgens haarhoor je alles apart te eten en het niet te mixen. Cultuurverschilletje? Maakt niet uit, zo leer je weervan een andere cultuur, wat ik onwijs leuk vind! De volgende morgen gingen we samen naar de Koala Kuddle. Met een klein groepje gingen we langs allerlei dieren. Onze gids vertelde daar dan wat over en wij mochten daarna alle dieren vast houden. Een mini krokodil, vogels, een slang, een schildpad en natuurlijk de koala! Na onze tocht gingen wij als 2 blije meiden terug naar onze kamer. Daar kwamen we Jorden, Alexander en Mathiasen Katietegen,de jongenszaten bij mij op de boot bij de whitsundays. Deze 3 gasten zijn echt geweldig, helemaal gestoord maar onwijs gezellig. Zij hadden een auto gehuurd en we mochten achterin springen. Eerst hebben weeen wandelinggedaan. Daarbij kwamen we koala's in het wild tegen. Dat is toch ook leuk om zo te zien. Devon vond een koala in een boom, toen we verder liepen zagen we in een andere boom een moeder met een baby koala zitten. Onwijs schattig!! Daarna zijn we doorgereden naar een plek waar walibi's zijn. Die kon je voeren en als je geluk had ook aaien. Helaas zat ook Magnetic Island er toen al weer op. De volgende dag zou mijn bus vertrekken naar Cairns.

Zondag avond laat kwam ik eindelijk aan in Cairns. In het hostel waren een aantal mensen die ik al kende dus dat was vast lekker. Tot ik wilde inchecken en een kat zag.. Met een allergie voor katten en een kat die op de kamers kan komen was dat niet zo'n succes. De mensen in het hostel waren heel behulpzaam en binnen 10 minuten werd ik opgehaald en naar het hostel 5 minuten verder gebracht. Het zag er prima uit en gelukkig zat er op mijn kamer een meisje die ik heb leren kennen in Airlie beach. Nog even gezellig kletsen en toen snel gaan slapen. De volgende morgen vertrok ik om 7 uur richting de boot voor een dagje duiken. Onwijs gaaf, maar stiekem ook wel spannend. Het was een onwijs gezellig groep en iedereen praatte een beetje met iedereen. Al snel kregen we de duik instructies en was de eerste groep aan de beurt. Ik zat in groep 4 dus ik ging eerst op een mini boot tochtje waarbj je door de vloer heen kon kijken. De gids vertelde dan alles over het vissoort, schildpadden, haaien en dolfijnen. Toen was het mijn beurt om te duiken. De eerste paar minuten is het heel gek om te ademen, maar daarna heb ik alleen maar genoten van wat er om me heen gebeurde. En ja, ik heb nemo gespot hoor:) Dit wil ik zeker nog eens over doen!!
S'avonds ben ik uit geweest in het party hostel gilligan's. Cairns is voor vele het einde van de trip en het was dus 1 grote reünie. Onwijs gezellig om iedereen nog even te zien.
De volgende ochtend was het alweer vroeg dan. Om half 8 werden Sophia, een fantastisch Duits meisje, en ik opgehaald om een dagje naar de watervallen te gaan. Onze gids was zo gek als een deur, maar ze maakte er wel een leuk feestje van. De eerste waterval was onwijs koud, maar met het zonnetje erbij ging het wel. Van een rots afspringen zo het diepe water in met om je heen allemaal natuur. Daarna reden we door naar een ander gebied waar we van de rotsen af konden glijden. Als een kind zo blij hebben we 1,5 uur lang alleen maar gegleden. Toen weer terug in het busje en door naar het volgende. De koudste maar bekendste waterval: Millaa Millaa falls! Het was echt onwijs koud, maar we konden niet weg gaan zonder de bekende "ik gooi mijn haar naar achter"foto te maken natuurlijk! Het zag er bij ons alleen niet zo soepel uit als in de film... Als laatste gingen we door naar het warmste water van de dag. En dat was echt heel lekker om in af te sluiten en een stukje te zwemmen. Er was een boom waaruit je kon springen van 4 meter hoogte. Dat moest natuurlijk nog even gedaan worden. Moe, maar voldaan reden we weer terug naar Cairns waar het feest in de auto al begon. In het hostel snel even douchen en toen mijn laatste avond gevierd in Gilligan's.

Mijn trip zat erop. Ik heb een hostel geboekt in Kings Cross om de laatste 4 nachten door te brengen. Even helemaal bijkomen en vooral bijslapen, dat was mijn plan. Was ja... De dag erna was ik rustig mijn was aan het doen toen een aantal jongens zeiden dat ik wat moest komen drinken. Dat leek me geen goed plan met de afgelopen 3 weken en de drankjes die daarbij kwamen kijken. Toen hij zei dat het een feestdag was antwoorde ik nog: In Australië is het elke dag van de week feest! Hij vertelde dat het St. Patricksday is, dat is een nationale feestdag in Ierland zoals wij kingsday hebben. Voor ik het wist stonden we in de kroeg met een groene bloem op mn gezicht en een mooi pet St Patricksday te vieren.
De volgende dag hebben we met z'n alle een rustig dagje gehouden. Wel nog heel cultureel naar het art museum geweest en gewandelt naar de stad.S'avonds de stad maar weer eens op te zoeken.
Vrijdag eindelijk weer bijgekletst met Iris. Haar au pair tijd zit erop en de mijne gaat bijna van start. Zaterdag ben ik dan eindelijk naar het bekende Bondi Beach gegaan. Daar kwam Eva ook naar toe en we hebben gezellig bijgekletst. Met als slot: Cadeautjes van het thuisfront!!! Dat is toch leuk om je reis te eindigen. Zaterdag avond nog een avond uit geweest met de mensen van het hostel en zondag was het eindelijk zover: IK GING NAAR MIJN NIEUWE FAMILIE!!!

Over mijn nieuwe familie heb ik al verteld. Al zijn er nog wel leuke dingetjes om te vertellen. Elke dag na het eten gaan ze dansen. Niet op kindermuziek, nee gewoon op de top40 van nu!

Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat jullie nu een beetje een beeld hebben van mijn reis:)

Liefs,
Laura

Reacties

Reacties

Gerrie van den Heuvel

Jeetje Lau, het is bijna niet te bevatten wat jij allemaal meemaakt. Ik geniet stiekem mee met al je avonturen en mooie verhalen.

Liefs Gerrie

Daniek

Wauw lieve Lau, ik kan niet wachten tot ik ook op reis mag.. Geniet van elke minuut!

Maaike

Wauw Laura, wat gaaf allemaal. Super dat je deze gave reis maakt. Geniet ervan! Groetjes Patrick, Maaike, Jort, Kars en Marne

Greet

Ik geniet stiekem met je mee...kan niet wachten op je volgende verhaal. Geniet ervan!

Anna

Waaa heerlijk om al jou skype verhalen nog een keer terug te lezen :D.

Super gaaf allemaal lau. Ben stiekem wel een beetje heel erg jaloers op je!

Ik ben blij dat je het nu erg naar je zin hebt bij je nieuwe gezin.

Dikke knuffel!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!